Monday, June 29, 2009

Ulasan Jurnal Kemahiran Berfikir 2

Use of computer assisted and interactive cognitive training programmes with
moderate to severely demented individuals: A preliminary study

C. C. MATE-KOLE1, R. P. FELLOWS1, P. C. SAID2, J. MCDOUGAL1,
K. CATAYONG1, V. DANG1, & J. GIANESINI1

Kajian ini bertujuan untuk menyiasat kesan-kesan latihan kognitif interaktif dengan bantuan program komputer di kalangan orang dewasa lebih tua. Matlamat utama program ini adalah untuk mengekalkan tahap kognitif para peserta. Para peserta telah diuji dengan ujian neuropsychological, dan satu program latihan intensif kognitif telah dilaksanakan selama enam minggu. Keputusan ujian pra dan pasca uji menunjukkan bahawa peningkatan fungsi kognitif peserta meningkat termasuk ingatan jangka pendek dan kegagalan kognitif.

Kajian bermula dengan latihan kognitif interaktif secara berkumpulan dan individu dengan latihan komputer. Selepas empat minggu latihan tidak dijalankan maka tidak langsung menunjukkan penurunan fungsi kognitif. Peserta kajian terdiri daripada 50% orang berumur 65 bertahun.

Kaedah
Peserta seramai enam orang tua ( 5 perempuan dan 1 lelaki) telah di diagnosis menyertai dalam kajian. Empat orang mengalami penyakit Alzheimer, seorang dementia vascular dan seorang peserta telah didiagnoskan sebagai AD dan dementia vaskular.
Barisan peserta diberi semula Ujian Quick Saringan Kognitif (QCST; Mate-Kole, Utama, Lenzer, Penyakit Alzheimer Assessment Scale-Cognitive subskala (ADAS-Cog; Rosen, Mohs, & Davis, 1984), Clinical Dementia Rating Scale (CDR; Morris, 1997), Digit Symbol-Coding dan Incidental Ingatan Dewasa Wechsler Skala Pintar, Third Edition (WAIS–III; Wechsler, 1997), the Grooved Pegboard (Klove, 1963; Lezak, 1995; Matthews & Klove, 1967), the Trail Making Test (Lezak, 1995; Reitan & Davison, 1974), Terkawal Ujian Lisan Pemadanan Perkataan Dan Menamakan Kategori (Goodglass & Kaplan, 1972; Lezak, 1995), the Geriatric Depression Scale (GDS; Brink et al., 1982), Mini-Mental State Exam (MMSE; Folstein, Folstein, & McHugh, 1975), Quality of Life (Spitzer et al., 1981), Functional Activities Questionnaire (FAQ; Pfeffer, Kurosaki, Harrah, Chance, & Filos, 1982), Selective Reminding (Buschke & Fuld, 1974) and the Cognitive Failures Questionnaire (CFQ; Broadbent, Cooper, Fitzgerald, & Parkes, 1982).

Prosedur

Satu latihan intensif kognitif selama enam minggu, peserta ditaksir dengan ujian neuropsikologi bagi menampakkan garis dasar individu. Latihan mengandungi kombinasi dua program: Senamrobik Fikiran Dan Latihan Adaptif Kognitif Berkomputer (ACCT). Selepas enam minggu, peserta sekali lagi diberi peperiksaan sama untuk memeriksa sebarang perubahan dalam skor.

Keseluruhan, aktiviti fungsian telah diperbaiki, kerana FAQ, CFQ dan penjaga akan melaporkan. Peningkatan penting semasa latihan tempoh adalah perubahan kelakuan individu.

No comments:

Post a Comment